Brainstormen bestaat al ruim 60 jaar. Maar werkt het echt? Dat is de vraag die Journaliste Jonah Lehrer zich in The New Yorker stelt. Deze blog vormt een vrije vertaalde samenvatting van haar artikel waarin verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn verzameld.
“It is the human friction that makes the sparks”
Eind jaren 40 stond reclameman Alex Osborn met zijn boek “your creative power” hoog in de bestsellerlijst. Zijn bureau BBDO, dat kijkers van de Serie Mad ook wel kennen als Sterling Cooper, was een van de meest innovatieve reclamebureaus in Madison Avenue. De basis voor hun succes? Brainstormen, aldus Osbon.
Met zijn boek introduceerde hij voor het eerst de belangrijkste spelregel voor een goede brainstorm: geen kritiek of negatieve feedback. “Creativity is so delicate a flower that praise tends to make it bloom while discouragement often nips it in the bud,”. Osborn werd op slag een businessgoeroe. Niet onterecht: ruim 60 jaar later is zijn brainstorminvloed nog steeds aanwezig. Maar werkt brainstormen nu echt? Het antwoord lijkt nee, als we het onderzoeksartikel van Jonah Lehrer uit de The New Yorker mogen geloven. Hoe komen we dan wel tot creatieve ideeën? Op basis van het artikel geef ik 3 tips: