Hoe het ons bijna lukte een nieuwe school te starten standard

Isa Claassens en ik startten vier jaar geleden met de oprichting van een nieuwe basisschool die 50 weken per jaar onderwijs biedt dat aansluit bij het ritme van kind en gezin. Hoewel het onmogelijk leek, lukte het ons bijna. De afgelopen jaren hebben ons nog beter doen inzien wat er nodig is om van idee naar werkelijkheid te komen. In deze blog delen we vijf van onze pioniersinzichten graag met je. 

Continue Reading

Op expeditie voor een nieuwe school image

Isa Claassens en ik zitten nog met blosjes op de wangen na een hele toffe avond. Voor onze nieuwe basisschool gingen we op kennismakingsexpeditie met geïnteresseerde ouders. We hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen de school met een powerpoint te presenteren, maar veel waardevoller vonden we het om samen onze school te ervaren. Een school waar we 50 weken per jaar onderwijs op maat bieden en ouders, kinderen en leerkrachten meedenken en meebeslissen. En een school waar we niet alleen in, maar ook buiten de school leren. Tijdens de expeditie spraken ouders over wat zij belangrijk vinden voor onze school die in 2019 in Beek-Ubbergen mag starten. Waar Isa en ik 3,5 jaar geleden nog met z’n tweeën begonnen, waren ...

Continue Reading

Hoe kun je in een specialistische opleiding toch verbreden? image

Acht deeltijdstudenten HBO verpleegkunde gingen afgelopen jaar met patiënten mee de zorgketen in. Met als doel hun blik op hun vak, hun patiënten en hun organisatie te verbreden. Dit deden ze aan de hand van hun eigen leervragen. Hoe ervaren bijvoorbeeld vluchtelingen onze zorg? Hoe verloopt de overgang van ziekenhuis naar thuiszorg? Twee coaches vanuit Avans Hogeschool en het Jeroen Bosch Ziekenhuis ondersteunden hen hierbij. Zowel in de zoektocht naar de juiste vraag en het (durven) leggen en aanboren van contacten in je netwerk als het interpreteren en presenteren van je inzichten en verwondering. Dit ontdekkingstraject, genaamd ‘Op Verkenning In de Keten’ (OVIK) ontwikkelde ik samen met een team van docenten en opleiders werkzaam binnen Avans Hogeschool en het Jeroen ...

Continue Reading

Beste (aankomend) minister van onderwijs: onze aanvraag voor een nieuwe basisschool komt er aan! image

Donderdag 15 juni steunde een overweldigende meerderheid van de gemeenteraad in Berg en Dal onze aanvraag voor een nieuwe basisschool, die 50 weken per jaar open is om onderwijs op maat te bieden. Met vrijwel raadsbrede steun werd het amendement, dat inging tegen het negatieve collegebesluit, aangenomen. Huh, wacht even, maar jij werkt toch als zelfstandige in het hoger onderwijs? Klopt, als opleidingskundige begeleid ik pioniers binnen o.a. de Universiteit van Utrecht, het Jeroen Bosch Ziekenhuis en het Radboudumc in het waarmaken van onderwijsvernieuwing en in het ontwikkelen van onderwijs voor studenten en professionals. Ruim 2,5 jaar geleden ontstond echter het idee voor een nieuwe basisschool. Ok, hoe dat zo?  Toen ik zelf moeder werd, begon ik na te denken ...

Continue Reading

Hoe ik leer: door bij anderen af te kijken image

De een leert door boeken te lezen, de ander door naar congressen te gaan of opleidingen te volgen. Ik ben er de afgelopen tijd achtergekomen dat ik leer door bij andere mensen af te kijken. En gelukkig verkeer ik in goed gezelschap: In de leerschool van het leven is afkijken nadrukkelijk toegestaan. Een leuk mens word je als je glorieus gefaald hebt in je pogingen om op anderen te lijken. Bron: René Gude  Verander Uzelf. Wie wij worden willen Afkijken dus. Dat zouden meer mensen moeten doen! Vandaar een overzicht van mijn inspiratoren, bij wie ik in 2016 de kunst afkeek. Inclusief links naar must reads en must sees. Inspirator 1: Marjolein Ploegman Zoals je wellicht weet, zijn Isa Claassens en ...

Continue Reading

Waarom innoveren zo lastig kan zijn standard

Veel leidinggevenden zullen het dilemma herkennen: je wil de innovatiekracht van je team stimuleren, maar voelt tegelijkertijd de druk van de directie of inspectie om ook de performance en kwaliteit van je organisatie te borgen en versterken. Prof. Joseph Kessels maakt dit dilemma in de collegetour van studio L&D heel inzichtelijk. Volgens hem gaat Innovatiekracht uit van nieuwsgierigheid, betekenisvol werken, self efficacy, gedrevenheid, onderzoek, autonomie en vertrouwen. Performanceverbetering daarentegen wordt sterker gevoed door prestatie afspraken, gehoorzaamheid, centrale aansturing, toezicht en administratie. In veel organisaties eet nummer 2 de eerste op. Joseph hield een warm pleidooi voor het versterken van innovatiekracht door gespreid leiderschap en aanspreken van intrinsieke motivatie. Onder andere vanuit de bekende motivatietheorie van Ryan en Deci, waar Rutger Bregman voor ...

Continue Reading

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!