Donderdag 15 juni steunde een overweldigende meerderheid van de gemeenteraad in Berg en Dal onze aanvraag voor een nieuwe basisschool, die 50 weken per jaar open is om onderwijs op maat te bieden. Met vrijwel raadsbrede steun werd het amendement, dat inging tegen het negatieve collegebesluit, aangenomen.

Huh, wacht even, maar jij werkt toch als zelfstandige in het hoger onderwijs? Klopt, als opleidingskundige begeleid ik pioniers binnen o.a. de Universiteit van Utrecht, het Jeroen Bosch Ziekenhuis en het Radboudumc in het waarmaken van onderwijsvernieuwing en in het ontwikkelen van onderwijs voor studenten en professionals. Ruim 2,5 jaar geleden ontstond echter het idee voor een nieuwe basisschool.

Ok, hoe dat zo?  Toen ik zelf moeder werd, begon ik na te denken over de toekomstige basisschool van mijn dochtertje. Ik verwonderde me over het aanbod.

Ik verwonderde me over het feit dat basisscholen een kwart van het jaar dicht zijn. Over het feit dat elk kind precies evenveel onderwijstijd, namelijk 940 uur, krijgt of je nu met een gouden lepel in de mond geboren wordt of vanuit een achterstandsituatie het basisonderwijs in komt. En over het feit dat leerkrachten in het basisonderwijs dagelijks met groepen van soms wel 30 kinderen werken, terwijl ik in het hoger onderwijs steeds vaker werkgroepen van maximaal 15 studenten zag. Waarom? Vroeg ik me af.

En toen was daar de uitzending van Tegenlicht – De onderwijzers aan de macht- met daarin De School in Zandvoort, opgericht door Marjolein Ploegman. Flexibele tijden, onderwijs op maat en leerkrachten, ouders en kinderen die samen beslissen over het onderwijs: het bleek te kunnen! De School is al meer dan 8 jaar succesvol en krijgt positieve beoordelingen van de inspectie.

En toen? Ik onderzocht of er al initiatieven in de regio Nijmegen waren voor een dergelijke school. Dat bleek niet het geval. En ik ontmoette Isa Claassens, een sterke en innoverende leerkracht en onderwijskundige, die direct enthousiast was over mijn plannen. Samen wilden we een nieuwe school bouwen voor jonge pioniers, waar onderwijs op maat centraal staat. Dat zijn bij ons geen loze kreten; ouders en kinderen hebben direct invloed hebben op het leerplan van het kind. Omdat we 50 weken per jaar van 8 tot 8 uur open zijn kunnen kinderen meer en breder onderwijs genieten.

Na onderzoek bleek dat in Berg en Dal meer dan voldoende leerlingen waren om deze school tot werkelijkheid te maken. Daar zaten we, bij de notaris, de stichtingsaktes van onze nieuwe school te tekenen. Het voelde een beetje als een tweede huwelijk…

En nu ben je dus serieus al meer dan twee jaar verder? Ja, onderwijspioniers hadden ons gewaarschuwd: een basisschool oprichten is een proces van lange adem. Scholen zijn, zoals onze notaris ook aangaf, een beetje zoals bomen: ze zijn er gewoon. Je hoeft toch geen nieuwe te planten? Een nieuwe school oprichten is daarom spannend voor iedereen.

Verder maakt de huidige wet het ook niet eenvoudig. Je kan bij een gemeente één keer per jaar een aanvraag indienen, waarin je door middel van prognoses aantoont dat er voldoende belangstelling is voor een nieuwe school. Dat deden we vorig jaar samen met een gespecialiseerd bureau, maar we hadden enorme pech: door een procedurefout kon de aanvraag niet worden goedgekeurd.

Ondertussen maakten we een website, stonden we in allerlei kranten, leerden we van onderwijspioniers en ervaren bestuurders uit heel het land, bezochten we vernieuwende scholen zoals Casa en Niekée, schreven we onze eerste flyer en bouwden we stap voor stap aan een nieuwe school.

We schreven onze visie, zowel vanuit de kind, de ouders als de leerkracht, werkten ons organisatiemodel uit, lazen alles wat los en vast zat over effecten van adaptief onderwijs en kleine groepen (werkt dat echt en onder welke omstandigheden?), puzzelden om de toekomstige begroting sluiting te krijgen, gingen een samenwerking aan met de innovatieve Stichting Primair Onderwijs Groesbeek (SPOG), schreven functieprofielen en dachten na over hoe we van onze school ook een ‘Great Place to Work’ voor leerkrachten konden maken.

En? Hoe waren de reacties? We werden overstelpt door positieve reacties van ouders, leerkrachten en experts. Er bleek echt behoefte aan deze school te zijn. Ouders grapten dat ze hun baby direct wilden aanmelden. En we ontvingen zelfs open sollicitaties van leerkrachten die graag bij ons willen komen werken, toen er nog niet eens zicht was op goedkeuring.

Maar die goedkeuring van de gemeenteraad is er nu dus wel? Yep. En ook dit jaar hielden we het spannend. Het college van B&W gaf op basis van de aanvraag, gemaakt door een expertbureau op dat gebied, een negatief advies. Na uitgebreide gesprekken met de 11 politieke partijen, besloot de gemeenteraad dit advies te ‘overrulen’ en met grote meerderheid (10 van de 11) een nieuwe school te verwelkomen!

WOW! Ja, dat vonden wij ook. Dat de gemeenteraad onze plannen steunt, betekent dat onze aanvraag om een nieuwe school te mogen starten nu door kan naar het Ministerie van OCW dat de aanvraag en prognose gaat beoordelen. Het Ministerie spreekt zich uiterlijk 1 januari uit, maar wij hopen de uitkomst al in het najaar te ontvangen.

Dus? Een nieuwe school gaat er komen? Die kans wordt in elk geval groter en groter! Wij zijn namelijk vol vertrouwen dat ook het Ministerie onze plannen goedkeurt, waarna we – samen met de gemeente Berg en Dal – op zoek kunnen naar een geschikte locatie (bij voorkeur in de kern Berg en Dal/Ubbergen) en in augustus 2018 open kunnen. We zijn de gemeenteraadsleden, SPOG en natuurlijk de betrokken ouders, kinderen, leerkrachten en experts dankbaar voor hun grote steun.

Hoe kijk je terug op deze 2,5 jaar? Toen ik 2.5 jaar geleden begon, wist ik dat een nieuwe school veel doorzettingsvermogen, onderwijs- en organisatiexpertise en duizenden vrijwillige uren naast baan en gezin vraagt. Ik werd binnen no time ondergedompeld in alle facetten van het basisonderwijs.

Ik had echter niet kunnen bedenken dat ik zo vaak over mijn eigen schaduw zou moeten springen. We deden dingen die we vooraf niet nooit voor mogelijk hadden gehouden: intensief lobbyen, speechen bij de gemeenteraad, interviews met kranten, radio en TV, met juristen de wet op primair onderwijs uitpluizen, bouwen aan een mogelijke onderzoekssamenwerking met de universiteit en hogeschool… Ik heb bizar veel geleerd de afgelopen 2,5 jaar en ik ben dan ook ongelooflijk blij dat ik dit samen met Isa begonnen ben.

Zoals ik al in een eerdere blog vermeldde, hebben we daarin het geluk met mooie onderwijspioniers en –onderzoekers, zoals Marjolein Ploegman, Frans Laarakker, Muriël van Bergen, Henriët Rosman, Edgar van den Bosch, Tessa Wessels, Mathijs Drummen, Wouter Groot, Jur Koksma en Tim Klaassen samen te mogen werken en/of leren. Ze zijn, naast onze mannen, familie en vrienden,  allemaal zo gek om onbezoldigd en intensief met ons mee te denken over de uitdagende, onverwachte en soms bizarre vragen die we in het schoolproces tegenkomen.

Dus, beste minister, onze aanvraag komt eraan. Hoop dat u er net zo positief over bent als wij.

Benieuwd hoe dit afloopt? (-:  Volg ons op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.