Hoe open je een eigen school? standard

Stel je voor: je woont in een buurt met 2 basisscholen binnen een straal van 5 minuten fietsen van je huis. Toch lijkt geen van beide scholen helemaal te passen bij je kind, je wensen, idealen of gewoon je werkende leven (kwart over twee je kind ophalen?). Of: er bestaat wel een superschool, maar die werkt met lange wachtlijsten en lotingen. Zou het dan niet mooi zijn als je je eigen school zou kunnen starten? Prof. Paul Zoontjes sprak erover tijdens het grondwetfestival van de Onderwijsraad. Een interessant college waarin hij in slechts 15 minuten een snelcursus geeft. In het kort (vanaf minuut 07.10 in het college): wie een school start en gesubsidieerd wil worden door de overheid, moet voldoen aan twee eisen: ...

Continue Reading

Tafels die feedback geven: hoe learning analytics te benutten voor beter onderwijs standard

Stel je voor: een tafel die met Led lampjes aangeeft hoeveel jij en je andere tafelgenoten aan het woord zijn en zo duidelijk, doch subtiel feedback geeft op het groepsproces (en vooral aan degene die op de praatstoel zit). Hij bestaat. Al zo’n 4 jaar. Zou het niet mooi zijn als we nog meer gebruik kunnen maken van dit soort technologie om het onderwijs beter en meer ‘personalized’ te maken? Een van de vragen die op me opkwam toen ik  het mooi vormgegeven Trendrapport 2014-2015 las. Kennisnet selecteerde hiervoor technologische trends die relevant zijn voor het onderwijs, waarvan learning analyicts een van de belangrijkste is. Learning analytics: wat is dat ook al weer? Kort gezegd: het benutten van leerdata van studenten ...

Continue Reading

Mooie Ted over “being in the mess”: het belang van first person learning standard

Een tijd geleden ontdekte ik via @fanmeel de blog De Nieuwe Meesters. Absoluut een aanrader voor eenieder die werkt in het vak van leren. Ze blogden over deze mooie TED die ingaat op het belang van “being in the mess” oftewel als student zelf problemen mogen ontrafelen en onderzoeken (first person learning experience) in plaats van de docent de manier van oplossen te laten uitleggen (thirth person learning experience). Een visie op onderwijs die ze binnen de Quest universiteit  in Canada ook op opleidingsniveau recht aan doen: studenten formuleren na 2 jaar studie, hun eigen leervraag waarmee ze zelf het vervolg van hun studieprogramma samenstellen in plaats van een aantal vaste  programma’s als opleiding aan te bieden.  

Continue Reading

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!